Napoli din autobuzul turistic

După cum scrisesem la sfârşitul postării anterioare, la întoarcerea de pe insula Procida în Napoli, m-am lăsat „agăţată” de City Sightseeing, care, ca din întâmplare, opriseră în faţa portului, deşi punctul de plecare al lor era în Piaţa Municipiului, lângă Castel Nuovo.
Nu sunt o adeptă a tururilor cu autobuzul turistic, nicăieri nu le-am mai practicat, dar pentru Napoli – în caz că stai acolo mai puţin de două-trei  zile – mi se pare o soluţie excelentă şi iată de ce: 
     Centrul istoric al oraşului Napoli aparţine patrimoniului UNESCO, dar e şi cel mai întins centru istoric din Europa – 1700 ha, imposibil să-l baţi cu piciorul într-o zi-două;
     Cu toată valoarea lui istorică (27 de secole de existenţă neîntreruptă), artistică şi arhitecturală, nu există în Napoli construcţii – capodopere de arhitectură consemnate în diferitele cărţi de istorie a arhitecturii pe care le-am consultat, prin urmare eu, interesată de istoria arhitecturii în primul rând,  mi-am dorit mai ales o privire de ansamblu asupra arhitecturii oraşului decât una de detaliu;
     Simbolul oraşului Napoli nu e, la fel ca în cele mai multe metropole ale Europei, o clădire sau un turn-monument, ci este panorama ce se deschide privitorului de pe colina Posillipo, având oraşul (cartierul de blocuri de pe colina Vomero) de-o parte, iar de cealaltă golful Napoli cu Vezuviul în fundal; şi dacă-ţi doreşti să vezi asta cu ochii tăi, trebuie să ajungi acolo; sigur, există autobuze, funicular, dar dacă stai rău cu timpul, ajungi la soluţia mea. Via Posillipo e o prelungire a centrului istoric, face aşadar parte  şi zona aceea din patrimoniul UNESCO;
     Când am fost eu acolo, Napoli era un mare şantier, se amenajau noi staţii de metrou şi se modernizau cele existente, era mult haos şi gălăgie cu care ai vrea, în vacanţă, să te confrunţi cât mai puţin posibil, prin urmare era de evitat metroul;
E mai relaxant să vizitezi un oraş cu „faima” oraşului Napoli în siguranţă, printre turişti străini asemeni ţie şi nu să fii tot timpul în alertă, să-ţi păzeşti buzunarele şi geanta.
Cam astea au fost motivele pentru care am ales City Sightseeing şi n-am regretat nicio clipă, a fost o experienţă peste aşteptări; traseele lor parcurg cele mai frumoase şi mai reprezentative străzi, pieţe, cartiere din oraş. Pentru cei ce preferă să închirieze o maşină (decapotabilă!) sau o motocicletă, recomandarea mea ar fi să urmărească exact traseele parcurse de autobuzul turistic- există o hartă pe site-ul lor, am link spre el mai jos.

Aici informaţii (harti, orar şi alte detalii), turul costă 22 euro pentru un adult; îţi ia de la 10,30 până la 17,30 să parcurgi toate cele 4 trasee fără să  cobori nicăieri, doar la capăt de linie, ca să treci în alt autobuz pentru următorul traseu. În caz că stai rău cu timpul (poate te-ai oprit totuşi ca să vizitezi ceva, sau pentru prânz), recomandarea mea e să renunţi la traseul marcat albastru deschis, cel mai scurt, cel de 45 minute. În niciun caz nu renunţa la traseele denumite Le vedute del Golfo şi  San Martino, trasee lungi, de 1,5-2 ore fiecare.

În traseul numit Le vedute del Golfo înţelegi de ce se spune Vedi Napoli e poi muori; tot drumul acela, la dus pe Riviera Chiaia, cu blocurile elegante în stil Art Nouveau sau Art Deco, vilele luxoase şi grădinile cu vegetaţie mediteraneană luxuriantă, apoi cele două locuri de belvedere de unde priveşti oraşul, golful şi Vezuviul, iar apoi drumul la întors pe ţărm, pe Via Posillipo şi apoi Via Caracciolo, trecând pe lângă Palazzo Donn’Anna şi Castel dell’Ovo în timp ce asculţi în căşti canţonete napolitane,  îţi lasă impresii de neşters. Napoli, după mine, are cea mai spectaculoasă, cea mai impresionantă amplasare din toate oraşele Europei. Unii spun că din lume. Asta trebuie neapărat să vezi când mergi la Napoli. Dacă te plimbi doar prin zona ultracentrală a oraşului,  pe Via Toledo şi alte câteva străduţe, mai vezi şi gunoaiele şi dai de traficul înnebunitor şi de zgomot, normal că devii frustrat  şi te intorci de acolo dezamăgit.

 
 

Fotografii făcute din autobuzul turistic am mai multe în postarea de anul trecut, Vedi Napoli e poi muori. Nu e uşor de făcut fotografii din mers, majoritatea celor cu care am venit din ziua aceea au în cadru şi cheliile înroşite de soare ale turiştilor ce se aflau cu mine pe platforma autobuzului turistic, plină la început, apoi, din ce în ce mai goală. Pe ultimul traseu -cel scurt, de 45 de minute- am fost singură sus pe platformă, e o senzaţie copleşitoare să priveşti de la înălţimea aceea oraşul. Tu singură şi Napoli care ţi se dezvăluie impresionant, stradă după stradă; ţin minte că am lăsat jos căştile, nu voiam decât să privesc.

Încă două cuvinte despre traseul numit San Martino care urcă pe colina Vomero – o zonă cu case deosebit de elegante, luxoase înconjurate de grădini cu vegetaţie mediteraneană – şi te duce la un punct de belvedere care îţi oferă o altă panoramă impresionantă asupra oraşului Napoli, de data asta mai de aproape decât de la Posillipo. Se vede clar de aici  Spaccanapoli(despică Napoli), crăpătura prin ţesătura stradală a oraşului. Şi în acest punct de belvedere, ca alternativă, se poate ajunge cu funicularul.

Napoli, panoramă de lângă mănăstirea San Martino
Spaccanapoli este strada îngustă şi dreaptă ce se poate sesiza din colţul dreapta jos al fotografiei de mai sus spre grupul de blocuri înalte din umbră.

Scuze pentru calitatea fotografiilor, ce să-i faci…cameră foto nouă, fotograf neîndemânatic şi multă, prea multă cremă de protecţie solară avută la îndemână.

Memorabil tur. Dar, în Napoli am umblat mult şi pe jos, acolo mi-am petrecut toate serile, patru la număr, despre care voi relata în postarea următoare.

De Ioana Mureşan Publicat în Napoli

2 comentarii la “Napoli din autobuzul turistic

Lasă un răspuns

