Doi arhitecţi unguri, două morminte

Că tot e agitaţie zilele astea cu tentativa de ceremonie de înhumare din Odorheiu Secuiesc, mi-am amintit de mirarea mea, de Ziua Morţilor de anul trecut,  în legătură cu mormântul arhitectului Pakey Lajos, din Cimitirul Central – sau Hajongard – din Cluj.

Cum scriam în postarea anterioară, Pakey Lajos (1853-1921) a fost arhitectul Clujului la sfârşitul secolului al XIX-lea, când s-a construit, în stil eclectic, o mare parte din arhitectura oraşului. Pakey a proiectat câteva din cele mai reprezentative clădiri ale Clujului: Hotelul New York (Continental) – emblema oraşului, Pavilionul de patinaj (Restaurantul Chios) şi Chioscul (Cazino) în Parcul Central, Liceul Brassai, Facultatea de Electrotehnică, Facultatea de Construcţii şi multe altele.

Acesta e mormântul lui…

Mormântul arhitectului Pakay Lajos din cimitirul Hajongard din Cluj

simplu, fără flori, fără coroniţe, fără cocarde ungureşti…

…iar acesta e mormântul altui arhitect (dar şi scriitor, etnograf şi politician) ungur, Kos Karoly (1883-1977), foto din acelaşi cimitir, aceeaşi zi, aceeaşi oră:

Mormântul arhitectului Kos Karoly din cimitirul Hajongard din Cluj

Ciudat  de selectivi, ungurii care veniseră în pelerinaj la Cimitirul Hajongard din Cluj, dar, în acelaşi timp, nici cei autohtoni nu trecuseră pe la mormântul lui Pakey  şi chiar am întâlnit în cimitir două grupuri de elevi de şcoală cu profesoarele lor, altele erau însă mormintele lângă care poposeau. Le puteai distinge uşor după cocarda legată pe cruce sau pe piatra funerară.

Concluzia mea? Nu arhitectura  sau  valoarea în sine a ceea ce lasă înaintaşii lor în urmă  îi mână pe unguri în pelerinaj pe la morminte.

Anul ăsta,  de Ziua Morţilor, mă duc eu să-i pun o floare lui Pakey Lajos  şi să agăţ o cocardă.

5 comentarii la “Doi arhitecţi unguri, două morminte

  1. Sunt acceptați cei care au făcut probabil politică hungaristă și nu adevărații profesioniști cu o vastă operă în folosul obștii. Este o discriminare față de cei ce nu mai sunt se strică semnificația Zilei Morților. Poate reformații unguri nu cred în așa ceva. La Cimitirul Belu Catolic de Ziua Morților se pun flori la toate mormintele chiar și la necunoscuți.

    • Cam greu sa pui flori la toate mormintele, aici la noi. Sunt multe morminte la care nu mai vine nimeni. De obicei, punem si noi o floare sau o candela la cate un mormant din jur, cand vedem ca nu are pe nimeni. Dar mi se parea ciudat si nedrept ca Pakey sa fie uitat in propriul lui oras, cand el e autorul atator cladiri remarcabile. Macar profesorii din liceul construit de el si azi doar liceu unguresc, sa-si fi dus elevii si la mormantul lui, dupa ce, fireste, treceau pe la mormintele aristocratilor si politicienilor lor.

      Cat e de mare Bellu catolic? N-am fost la Bellu niciodata, mi-am tot zis ca trebuie s-o fac, dar intotdeauna stau foarte putin in Bucuresti. Adevarul e ca mi-e frica de cutremur, de fiecare data stau cat mai putin posibil acolo si o tulesc acasa.

  2. Pingback: Top 10 Locuri de vizitat în Cluj | MicileVacante

Lasă un comentariu