Terasa mea în iunie-iulie

Greu de scris pe blog pe căldura asta, ziua sunt 30-35 de grade în camera unde-mi ţin calculatorul aşa că  mă refugiez în curte, la umbră, unde e mai bine.  Şi cum n-am laptop…doar citesc. Şi beau bere rece-rece, hai s-o recunosc. 😛

Cum au  trecut aproape două luni de când v-am arătat poze cu terasa mea în luna mai, iată cum au evoluat lucrurile de atunci:

Jardinierele dinspre sud în iunie

Şi în iulie, când lobeliile întinzându-se, am lăsat doar cele două jardiniere pe pervaz şi am coborât ghivecele cu conduraşi:

Jardinierele dinspre sud în iulie

În jardiniere am: lobelii albastre pe margini, câte 3 petunii ciclam-mov şi câte 2 muşcate curgătoare roşii pe mijloc. O lobelie s-a ofilit acum o săptămână, am înlocuit-o, costă acum 1 leu un răsad, mai ieftin ca în primăvară. Când e soarele puternic, protejez florile deschizând umbrela de terasă. De udat, le ud doar o dată, seara, pământul rămâne umed dimineaţa. Muşcatele curgătoare par să reziste cel mai bine la căldură, apoi petuniile şi la urmă lobeliile.

Florile galbene şi portocalii din ghivecele mari sunt conduraşi ( pe plicul cu seminţe scria colţunaşi de lobb amestec); e o plantă viguroasă, sunt mulţumită de ea, doar că trebuie îndepărtate des florile şi frunzele ce se usucă.

Dar terasa mea e mai mare şi  iată acum o altă fereastră, de data asta îndreptată spre vest:

Jardiniere îndreptate spre vest

Aici am, de la dreapta spre stânga: tunbergia, amestec pentru jardiniere şi crăiţe. Toate ieşite din seminţe semănate pe la începutul lui martie. Foarte mulţumită de toate, mai ales de tunbergia care-i foarte decorativă,  robustă şi sănătoasă, voi mai semăna şi anii următori. Nu am găsit o soluţie de căţărat mulţumitoare pentru ea, cred că-i capabilă să urce vreo câţiva metri şi nu ştiu cum s-o ajut, scăriţa i-a rămas de mult mică. Acum i-am forţat câteva ramuri să coboare spre pământ, răsfrângându-le peste marginile jardinierei. Să vad dacă mă ascultă, poate la anul nici n-o mai urc, o las să curgă spre pământ.

Şi ce să vă mai arăt?

Clematita, de care nu-s prea mulţumită, de obicei îi înfloreşte o singură floare, doar la început au fost două flori deschise concomitent. Mă aşteptam la mult mai mult de la la o plantă pe care am dat 25 de lei.

Am şi o jardinieră cu zorele, dar nu miros, ce păcat…

Jardinieră cu zorele

Şi mai am, mai am destule jardiniere şi ghivece cu flori, dar le  las acum,  să vă pot arăta noutăţi şi-n luna august 😛

În curte, caprifoi intins pe calcanul casei vecine, am avut în iunie un miros îmbătător…

Caprifoiul de pe calcanul casei vecine

33 comentarii la “Terasa mea în iunie-iulie

  1. Superb! Mă bucur că eşti mulţumită de ce ai realizat pe terasă în această vară! La mine din pacate florile au dus-o foarte rău în ultima săptămână, au şi fost călduri foarte mari, şi s-au ofilit în masă!

  2. Superb! Mă bucur că eşti mulţumită de ce ai realizat pe terasă în această vară! La mine din pacate florile au dus-o foarte rău în ultima săptămână, au şi fost călduri foarte mari, şi s-au ofilit în masă!

    • Gratie sprijinului tau am realizat, Cora!
      Apropo de ofilit: ziceam ca muscatele curgatoare o duc cel mai bine. Petuniile s-au lungit mult si s-au culcat peste covorul de frunze din jardiniere, le-am dat pace. Ce nu-mi place cu ele e ca zilnic se ofilesc flori nedesfacute, inca boboci. Cam o treime din toate. E mult, e putin? O lobelie s-a dus si nu stiu de ce, celelalte trei mai au frunze ofilite, dar rezista deocamdata. Cum am scris, nu le tin in soare decat cam o ora si apoi deschid umbrela deasupra lor. Cateva zile le-am stropit ziua pe la amiaza cu pulverizatorul pe frunze si flori, dar fiica-mea m-a certat, zice ca nu crede ca le face bine. Tu ce spui?

      • Mă bucur că am putut fi de ajutor.
        Muşcatele căzătoare sunt cele mai rezistente la căldură, umezeală, frig….petuniile dacă nu îţi mai plac, se pot tunde. Ale mele au făcut făinare şi le-am tăiat pe toate. Ele sunt frumoase în prima parte a verii când stau ţapene în sus, când încep să atârne prea mult, se poate renunţa la ele. De regulă dacă le tai corect, mai încolo o să înflorească din nou. Dacă se ofiles bobocii înainte să se desfacă, înseamnă că au ceva. E posibil să fie atacaţi de purici sau mană. De obicei când afară este foarte cald ele sunt predispuse la mană, făinare etc.
        E foarte bine vara să stropeşti florile cu pulverizatorul pe frunze ( pentru că le speli de praf şi astfel le ajuţi să respire ), însă doar cu apă stătută şi niciodată în plin soare. Eu îţi recomand să le stropeşti seara sau dimineaţa devreme. Dacă le stropeşti în timpul zilei rişti ca funzele să se ardă!

  3. Tocmai am spus ca nu ma deranjeaza petuniile ca s-au culcat peste frunzis, arata bine si asa. Nu se sesizeaza ca-s crengi lungi si culcate, din cauza ca-i aglomeratie mare de frunze si flori in jardiniere. Dar nu se pot ofili bobocii doar din cauza caldurii? Sunt 35 de grade cu toata umbrela, de pe la amiaza pana seara la 21. Apa mai multa in jardiniere nu pot pune, pun putina si se revarsa deja in farfuria de dedesubt, probabil am pus prea multa in saptamanile trecute. Pamantul, sus, arata bine, e umed. Mana aia sau puricii n-ar trebui sa se vada? Nu se vede nimic.

    • Nu cred că de la căldură. De la căldură se deschid mai repede şi ţin mai puţin. Şi da, atât mana cât şi purecii se văd pe flori. Când au mană, făinare sau chiar pureci, florile devin lipicioase. Dacă nu se vede nimic înseamnă că au altceva. Habar nu am ce..

  4. Foarte faina terasa ta si in iulie! Ieri dupa-masa mi-am pozat si eu petuniile curgatoare de pe balcon, care-mi plac si asa pletoase pentru ca nu vad detaliile din curtea dezordonata din vecini :)).
    Aia la care-i zici glicina eu o stiu de caprifoi (glicina in mintea mea e cu flori mov in forma de ciorchine). Si eu as vrea pe-un gard, dar tre sa vorbesc cu dulaul sa vedem cum negociem ….

  5. No, sâc, atunci am si glicina si caprifoi. Glicina (cu flori albastre ciorchine) tocmai e inflorita, caprifoiul nu mai e. Poate ca le incurcasem, stiusem ca glicina miroase tare. Vin la tine pe blog sa-ti vad petuniile, ca m-am saturat de atatea praji cu unt si zahar ce pui tu acolo, total nesanatos.

  6. Superbe petuniile tale! Foarte bogate. In ce-s: in jardiniera sau cos-ghiveci rotund? eu n-am vazut la piata decat in cosuri de atarnat si n-am luat. Si mai spune-mi: alea albe, cate rasaduri au fost la origine? Si balconul spre ce punct cardinal e indreptat?

    Ai atins o problema dureroasa a noastra, a romanilor. Curtile. Arata ca dracu si iti dai seama de asta de cate ori mergi in occident. Apoi vii acasa si intr-un an-doi te obisnuiesti, asa ai trait de-o viata. Cine crezi ca ar trebui sa se ocupe – la modul profesionist – de curti? arhitectii, designerii, peisagistii?

    • Petuniile sunt in jardiniere, cate doua. N-au fost chiar rasaduri ca erau destul de mari deja cand le-am luat… Balconul e spre nord, le ud (cam) in fiecare seara.
      Curtile si spatiile verzi de pe langa case, oricat de minuscule ar fi dar super-ingrijite si gandite, ma socheaza si pe mine pe la altii … Ce-i drept, o gradina frumoasa costa, poate multi nu au bani de dat pe asta, n-am cine stie ce pretentii de la vecini decat sa le tina curate si ordonate, asta nu tine de bani de pacate ci de ceva mult mai elementar… Pentru curtile cu pretentii, un peisagist sau un arhitect ar putea da ceva idei (mai nou la Cluj documentatia pentru autorizatii de construire trebuie sa cuprinda un plan de amenajare exetrioara, care trebuie sa fie si facuta cand omu’ isi face luarea in folosinta .. adica daca iti termini casa in ianuarie si arhtiectu’ ala a desenat ca un artist ce se afla un plop si-un trandafir in curte, apai trebuie sa le si ai, plus gazonul … dar asta-i inca o idiotenie made in cluj).
      Inghetata de-aia am facut si eu sambata, una cu fructe de padure si alta cu o tabla de ciocolata topita si amestecata cu frisca , asta din urma super-sanatoasa pentru ca nu i-am pus strop de zahar :)) (te rog nu-mi destrama iluziile spunandau-mi ce avea ciocolata in ea).

  7. Aha, pai daca ai balcon indreptat spre nord, florile se bucura. Mai putin, cred, voi, locatarii. petuniile mele-s spre sud si la etaj, sub tabla incinsa de pe acoperis.

    Despre curti: cei mai multi dintre noi habar nu avem cum ar trebui sau cum pot arata curtile vesticilor. traind o viata in dezordine, urat, murdarie, asa ti se pare firesc. Daca ar incepe sa fie macar una din trei curti ingrijite si elegante, in timp s-ar alinia si celelalte, de voie, de nevoie. La fel si cu balcoanele. In vest asa arata toate, fara ciurucuri (butoi de varza, dulapuri, etajere, cauciucuri) si cu jardiniere cu flori frumoase, nu cu cateva muscate ici-colo, cum vezi in balcoanele noastre mai rasarite. Din pacate, in occident si in urma cu 30 de ani erau la fel balcoanele, te-ai fi asteptat ca in cei 22 de ani de la revolutie sa invatam si noi, dar daca te uiti in cartierele noastre de blocuri, abia un balcon pe cate-o fatada de bloc daca e mai aratos. Ce sa zici? ca nu avem simt estetic? nu avem bani? timp? pretentii?

    Pai spune-mi ce cioco ai folosit, ca daca ai folosit una amaruie cu 85% cacao, e ok, are zahar putin.

  8. ai rabdare cu clematita se va umple de flori cand mai creste putin. Un secret, poate il stii, clematitele trebuie sa aiba picioarele la umbra si restul soare plin. Adica mascheaza-i zona radacinilor cu niste ghivece, sau vezi tu ce poti improviza.

  9. Wow, ce de flori! Eu am incercat cu chestii mai profane, gen menta si musetel (is mai practica de felul meu), dar nu mi-au iesit nici macar astea 😦 Nu sunt un bun gradinar, se pare…

    • Menta si musetel? Nici in ciuda nu as creste, poate un arbore de cafea :P. Trebuie sa am peste 39 grade temperatura ca sa poata profita de mine familia – ca atunci nu mai stiu de mine- si sa-mi toarne pe gat lichide de-alea nesuferite, de le spune ceaiuri 😛 . Ti-am citit postarea, sper ca apreciezi ca nu am postat acolo un comentariu…

      • :))) Ceai nu inseamna doar scarbosenii amarui pe care le bei cand esti bolnav 🙂 Sunt o gramada de alte combinatii, cu ceai verde, negru, condimente, infuzii de flori si fructe etc.
        Dar fiecare cu gusturile lui 🙂

  10. Nu ma pricep de loc sa le cresc, dar sunt traznet! Absolut traznet! O mimune de terasa. Mi-ar placea sa beau o bere acolo. E rai curat. La noi nu prea reusim sa crestem nimic. E ploaie tot timpul si frig si mai strica si pisicutele. Nu merge zoologia cu botanica deloc.

    • La noi, in schimb, verile-s din ce in ce mai toride. De-abia de cateva zile s-a facut mai bine si se poate bea o bere pe terasa mea, seara dupa 8, altfel era doar o terasa de privit, nu de stat acolo, din pricina caldurii. E si ferita de vant, de adieri, fiind vorba de o curte mica, cu ziduri inalte prinprejur, indreptata spre sud si la etaj, iar acoperisul e din tabla zincata, se incinge si emana caldura. Cred ca e o diferenta de 5-10 grade intre terasa mea si curte, acolo e racoare si umbra. In schimb, prin aprilie-iunie si septembrie-octombrie sau seara dupa 9 ori dimineata devreme, la mine pe terasa e excelent. Berile mi le beau pe terasa seara tarziu, privind luna :).

      Pai nah, mai greu sa fii cu de toate: si Geneva si vreme buna, si pisicute si floricele. Dar voi ati putea creste scai decorativi, sunt f. estetici. Incercati si o planta carnivora, poate le tine la respect pe felinute 😛

      • Pai oricum sanatos e sa fie berile cat mai tarziu. Ok, poate nu sanatos, dar util macar :D. In curte nu se poate sta pe vreun sezlong ceva? Sau e prea la strada? Acolo ce flori aveti? Ce creste…asa, sau copacei? Ma intrebam ca am realizat ca nu stiu (asa ca ma duc sa caut) oare vara in Toscana (de exemplu) sau prin Spania nu o fi la fel de cald? Si totusi ei au terase. Ma intreb acum daca si ei le folosesc tot noaptea.. Sau nu o fi asa cald? Hmm.. ma duc sa ma uit.

        • In curte e foarte racoare, nici nu stim bine de ce, parca ar fi o pivnita. Si sigur, in zilele toride ne cobaram cele doua scaune pliante si stam acolo, doar ca e urat, curtea e comuna si am un vecin care s-a intins acolo ca mucegaiul si are o multime de ciurucuri care-mi agreseaza ochiul. Inclusiv flori artificiale, dar de-alea de zeci de ani, prafuite, nu le mai tine in casa ca si-a luat altele mai noi dar nici nu se indura sa le arunce. Are si flori dar de-alea traditionale in ghivece, o muscata, o feriga, o nu-stiu-ce. Nu le are saracul deloc cu simtul artistic, desi bani are, sau avea pana la criza. Apoi mai cresc glicina si caprifoiul care-s arbusti sau copacei taratori-agatatori, imbraca jumatate din calcanul casei vecine si am mai plantat si eu niste flori din ce mi-a prisosit sus, au inceput sa infloreasca. Curtea e mica, profitam de ea doar cand vecinul nu-i acasa, ca-si face tot timpul de lucru pe afara. Ideal e daca tot ai casa, sa fii singur in curte, dar sa stai si in centru si sa ai si curtea ta proprie, mai rar.

          Inteleg bine, va duceti in Toscana? cate zile si ce program aveti?
          In Toscana, ce-i drept am umblat prea putin, adica am vazut orasele: Florenta, Siena si San Gimignano. 8 zile in august. Nu tin minte flori, o sa ma uit pe poze. In Barcelona am fost in martie, erau flori prin parcuri, la balcoane insa nu am vazut. Cele mai impresionante flori le-am vazut in zona mediteraneana (Cinque Terre, Coasta Amalfi si Capri) si cele mai frumoase aranjamente de balcon la Londra. Si in Austria si Germania, dar nu am mai fost demult pe aici.

          • Nu, nu, nu mergem in Toscana. Ma gandeam la Toscana fiindca imi pare o destinatie preferata a romanilor din intelighentia blogosferica (dupa Grecia, care pare sa fie destinatia preferata a majoritatii). Si cumva nu inteleg, cum sa preferi un alt loc canicular pentur vacanta? N-ar fi normal sa fugi de canicula? De unde concludeam ca probabil nu e atat de crunt de cald daca totusi se duc.
            Am fost si eu la Castelvecchio (sper ca asa se scrie) langa Lucca. La Lucca, Pisa si Florenta. Cred ca si Siena, dar nu-s deloc sigur. Nu-mi amintesc prea multe detalii. Daca n-aveam poze cred ca nu-mi aminteam nimic. Aproape sigur vom mai ajunge acolo si inainte sa plecam clar va intreb pe dumneavoastra. De fapt, in indiferent ce loc in Italia vom merge, aici vin in primul rand.

  11. Pai in Toscana e cald vara, nu stiu de ce se duc, e clima continentala. Toscana, ca relief, seamana cu Romania. Cu totul altceva e pe coasta Mediteranei, e climat mediteranean si vegetatia e mult mai impresionanta. In Toscana, in august cand am fost eu, parcurile din Florenta erau parjolite, toti trandafirii ofiliti si inca in gradini care se laudau chiar cu aranjamentele florale.

Lasă un răspuns

