Tablouri vivante la Cluj

Aproape în toate micile mele vacanţe prin Europa am avut ocazia să văd măcar o statuie vie sau statuie vivanta. Pentru cei ce nu au văzut încă aşa ceva, statuia vivanta este un actor machiat şi costumat, care stă nemişcat  zeci de minute sau poate ore în şir, într-o anumită postură sugestivă. Unele statui vivante  se mişcă,  chiar se plimbă, nu e totuşi obligatoriu să stea nemişcate. De obicei machiajul şi costumaţia statuilor vivante sunt în alb sau auriu metalic, probabil pentru un impact mai puternic asupra privitorului.

Primele statui vivante le-am remarcat în Florenţa, Roma şi Napoli, apoi în Londra am văzut cele mai neaşteptate lucruri în materie de statui vivante,  astfel că, atunci când am ajuns pe La Rambla din Barcelona eram deja blazată şi nu mă mai surprindea nimic, drept pentru care nu mi-a mai atras atenţia nici măcar o statuie vie, n-am pozat nimic.

Îmi imaginez că nu e totuşi uşor să stai nemişcat cu orele într-o anumită postură, fără să clipeşti, fără să zâmbeşti la glumele sau provocările  trecătorilor, cred că trebuie un antrenament atât fizic cât şi psihic pentru asta. Dar, îmi inchipui că vivantele statui se „răzbună” pe trecători din când în când (măcar cele care pot fi uşor confundate cu o statuie adevărată din piatră)  şi fac o mişcare bruscă spre tine atunci când nu te aştepţi, să-ţi sară inima din piept, nu alta.

Când mai multe statui vivante stau împreună într-o imagine, fac un tablou nemişcat împreună,  se cheamă că alcătuiesc un  tablou vivant.

Tablourile vivante au fost la modă în perioada medievală, renascentistă şi în secolele următoare, chiar în secolul al XIX-lea  erau un gen de artă căutat, atât pentru spectacolul în sine cât şi ca model pentru pictori. În secolul al XX-lea, tablourile vivante au fost folosite mai ales ca subiect de eseuri fotografice. Iar azi, statuile şi tablourile vivante sunt din nou redescoperite în Europa, sunt nelipsite la festivaluri, ba au organizate chiar festivaluri ale lor. Spectacolul tablourilor vivante este considerat o formă de teatru alternativ, un teatru  de gesturi, una din multiplele faţete ale spectacolului de stradă, acel aşa-numit street performance sau busking.

În fotografia de mai jos e românul Silviu Caraba într-unul din tablourile vivante pe care le compunea pe Promenada Reginei din Londra. Chema din public o persoană doritoare şi în 20-30 de secunde o punea într-o postură, apoi se aşeza şi el instantaneu în „tablou”. Era aplaudat frenetic.

În Cluj tocmai s-a sfârşit festivalul Zilele Clujului, în cadrul căruia  au avut loc şi spectacolele trupei Silence Teatro din Italia,  constând din tablouri vivante. Eu am asistat la spectacolul numit  Sugestii baroce, la celelalte a plouat şi n-am avut chef să ies din casă. O oră de încântare şi amuzament, în jurul şi pe urmele actorilor, în Piaţa Muzeului şi pe străduţele învecinate, vânând cu camera foto tot felul de posturi: comice, romantice, dramatice.

13 comentarii la “Tablouri vivante la Cluj

  1. Ma bucur ca ai avut ocazia sa vezi chiar la Cluj un asemenea spectacol!
    Am mai vazut si eu statui vivante prin locurile pe unde am calatorit si am vazut si in Herastrau un spectacol al Teatrului „Masca” insa nu stiam atatea lucruri despre agest gen de exprimare artistica. Multumesc!
    P.S.: Cele 3 imagini din Roma si Italia la mine nu se pot vedea 😦

    • Am auzit si eu de Teatrul Masca, dar nu am avut ocazia sa mai vad un astfel de spectacol nicaieri.
      Am reparat eroarea cu pozele, se pare ca nu poti avea intr-o postare si fotografii separate si o galerie de imagini, asa ca le-am inclus si pe ele in galeria de la sfarsit. Multumesc 🙂

  2. Săptămâna trecută şi prin Sibiu erau astfel de statui la toate colţurile străzii, pentru că a fost Festivalul Internaţional de Teatru!:) Sibienii sunt obişniţi cu aceste statui.

  3. Anul trecut tin minte ca am vrut sa merg la Sibiu sa vad o piesa de teatru premiata international, mi se pare ca regizata de Purcarete. N-am mai ajuns, mi s-a parut mai complicat de ajuns, cazare si intoarcerea acasa. Parca e mai simplu de mers la Roma sau Venetia..

  4. Ioana asa si e! E mai simplu din pacate :(((! Mai ales ca preturile la Sibiu nu sunt deloc de neglijat :(((
    Eu nu am vazut astfel de statui in Cluj niciodata! Pe Rambla le-am vazut si eu cele mai multe si cele mai inedite! Oricum eu nu prea am luat contact cu ele! la Roma am vazut 3-4, apoi direct cele de pe Rambla, deci iti imaginezi surpriza :))), acum la Londra am vazut in 2 locuri: sub London Eye (sunt multi) si la statia Covent Garden! Inrest nu am vazut niciunde

      • A fost frumos! 🙂 mai este si azi, procesiunea merge Regina cu trasura regala si saluta poporul, dar nu m-am mai dus!

        La Parada nautica mi-a fost destul! A fost foarte aglomerat, 1 milion de oameni! ca sa iti dai seama …. Voi face un articol cu poze cat de curand

  5. Totdeauna m-a încântat sa vad astfel de „statui” sau „tablouri vivante”, mi s-a parut ceva inedit si chiar o anumita forma de arta. E drept, unele erau mai reusite, altele mai putin, dar ideea în sine mi s-a parut speciala. Faptul ca ai putut vedea ceva similar la Cluj nu poate decât sa fie un bonus remarcabil pentru aceast minunat oras, de care ma simt cel mai legat de la noi din tara (am avut ocazia sa ajung des la Cluj …). Imaginile tale sunt super … în special cele pe care le-ai accentuat… Bravo!

  6. CURIOS !!!
    DE UNDE STII CA MA NUMESC SILVIU CARABA ? AR FI FOST BINE DACA AI FI STIUT SI FAPTUL CA SINT PRIMA PERSOANA DIN LUME CARE A AVUT INITIATIVA DE A CREEA GENUL ACESTA DE SHOW….ACESTUI GEN DE SHOW I-AM DAT NUMELE DE : ,,FROZEN ACTION PHOTO SHOW,,…..IAR IDEEA MI-A VENIT DUPA 27 DE ANI DE BALET CLASIC …
    PE PAGINA MEA DE FACEBOOK,VEI GASII MULT MAI MULTE POZITII DE INGHETARE CREATE DE MINE !!!!.MA POTI GASII PE FACEBOOK SUB ACELASI NUME…..
    MULTUMIM PENTRU CUVINELE FRUMOASE ADRESATE NOUA…..

Lasă un răspuns

