Barcelona – Sagrada Familia (IV). Turlele

Înainte de-a urca împreună în turla dinspre sud-vest, să mai aruncăm o privire de ansamblu asupra turlelor fantastice ale  bisericii Sagrada Familia:

Sunt patru turle pe Faţada Naşterii, tot patru sunt şi pe Faţada Patimilor şi alte patru se vor construi pe Faţada Slavei, reprezentând cei doisprezece Apostoli – după proiectul lui Gaudi. Vor mai  fi construite patru turle şi mai înalte, pentru cei patru Evanghelişti, apoi o turlă pentru Fecioara Maria şi încă una, cea mai înaltă, pentru Iisus Hristos. Când va fi gata aceasta din urmă, de 170 metri înălţime,  Sagrada Familia va deveni cea mai înaltă biserică din lume.

La început mi s-au părut hidoase, ca nişte muşuroaie gigantice de furnici; viziunea lui Gaudi despre construcţii era aceea că ele trebuie să facă impresia unei părţi organice din natură. Mi s-a părut ciudată şi forma lor  – entasis se cheamă curba lor parabolică – nu am mai văzut turle bombate, doar coloane până atunci, şi nici cu perforaţii … Gaudi nu s-a inspirat în forma lor din niciunul din turnurile construite de arhitecţii de până la el, se presupune totuşi că i-a venit ideea lor, văzând nişte turnuri din argilă din Tanger, iar la pinacluri (vârfurile turlelor) s-ar fi inspirat iarăşi din natură, de la forma plantei Sedum nicaeensis.
Mai târziu, tot uitându-mă la ele, mi-a plăcut faptul că-s aşa, mai aerisite, nu doar la propriu (gândindu-mă la perforaţiile lor), dar mai ales la ornamente, au doar câteva inscripţii ( Hosanna, Sanctus şi Excelsis) şi sus, un pinaclu decorat cu mozaicuri veneţiene policrome, iarăşi simboluri religioase – atributele episcopale (mitra, toiagul, inelul şi crucea).

Pentru a urca în turlă am plătit 2,50 euro la casa de bilete, împreună cu intrarea în biserică; nu se poate urca în turn fără să vizitezi biserica. Mi s-a cerut să precizez la ce oră vreau să urc, asta pentru a nu se crea aglomeraţie la lift; tichetul avea trecută ora urcării şi înainte de coada de la lift -totuşi, se formează şi acolo – ţi se verifică tichetul. Se urcă cu liftul, se poate cobori la fel sau pe scările în spirală. În fotografia de mai jos se  zăreste scara în spirală, se poate observa o persoană îmbrăcată în portocaliu, care coboară.

Sus, spaţiul e mic şi mie mi s-a părut oarecum înfricoşător, neprietenos, nu am rămas prea mult. Am mai urcat şi în alte turnuri dar n-am avut nicăieri senzaţia asta, chiar trei luni mai târziu am urcat într-o campanilă din Veneţia unde am stat mai bine de o jumătate de oră, privind în patru zări, fără să simt că ameţesc – cum mi s-a întâmplat în turnul de la Sagrada Familia.
Am fotografiat ornamentele turlelor mai de  aproape şi cartierul Eixample, care se vede foarte frumos de acolo de sus.

Apoi am continuat cu vizitarea bisericii şi a muzeului de sub ea, dar despre ele, data viitoare.

4 comentarii la “Barcelona – Sagrada Familia (IV). Turlele

  1. Si eu citisem pe un forum asta, dar acolo la fata locului chiar am intrebat, nu se poate. Celalalt turn tine de intrarea pt. grupuri, totusi, la un moment dat am vazut coada mare si acolo, ceea ce ar fi de neinteles daca e vorba de grupuri, doar grupurile nu stau la coada, se duce doar organizatorul grupului dupa bilete. E de cercetat, poate ca, pana la urma, si acolo se face coada pt. cei ce merg individual. As fi curioasa daca din turnul ala de la fatada Nasterii se mai vede ceva in plus, gen interiorul catedralei.

  2. Multumesc Vulpi, la fel si tie si tuturor doamnelor si domnisoarelor turiste real sau imaginar!
    Mie, fix azi mi-a anulat Wizzair calatoria la Budapesta (din Cluj) si nu mi-a oferit nimic in schimb cu plecarea tot din Cluj. C'est la vie, mergem mai departe 🙂

Lasă un răspuns

