Barcelona – Fundaţia Joan Miró

Pe dealul Montjuic, într-o splendidă clădire modernă cu o terasă deschisă spre oraş, beneficiind de-o panoramă impresionantă asupra Barcelonei, se află galeria de artă a artistului suprarealist Joan Miró, barcelonez de origine. 
Barcelona, Fundaţia Joan Miró, terasa
Cocoţatul în toate locurile posibile de unde se poate privi de sus un oraş ştiind eu că e activitatea favorită a multor turişti atunci când descind într-un oraş nou, m-am gândit să încep să scriu despre Fundaţia Joan Miró arătând fotografiile cu panorama ce se deschide ochilor de pe terasa galeriei.  Vizitează, deci, cu încredere galeria de artă de la Fundaţia Joan Miró, se vede fabulos oraşul de pe terasa ei!

Fundaţia Joan Miró, sculptura Luna, soarele şi o stea

Barcelona, Fundaţia Joan Miró, panoramă de pe terasă

Şi acum, clădirea Fundaţiei Joan Miró:

Barcelona, Fundaţia Joan Miró
Clădire albă, geometrică, cu spaţii interioare fluide, în care originalele opere artistice ale lui Joan Miró – vreo două sute de  picturi, cam tot atâtea sculpturi, câteva lucrări în ceramică şi textile şi câteva mii de desene – sunt perfect puse în valoare. A fost construită relativ recent, în anii 1965-1975, special pentru a adăposti lucrările artistului, autorul ei fiind arhitectul   Josep Lluis Sert, prieten cu Joan Miró; un reuşit exemplu de arhitectura raţionalistă cu influenţe din purismul lui Le Corbusier.

Forme fantastice şi culori pure, vii, caracterizează arta lui Miró, umor maliţios, câteva teme repetate: femeia, luna, pasărea. Păsărea şi luna par O.K. la Miró.  Femeia…
Fundaţia Joan Miró, sculptura The caress of a bird
Sculptura The caress of a bird de mai sus…pasărea e moţul ăla drăgălaş, albastru, aşezat… pe ce crezi?… pe o femeie fără ochi şi fără inimă.
Fundaţia Joan Miró, sculptura Young girl escaping
 
Fundaţia Joan Miró, în spate: sculptura Femeie şi pasăre
Pasărea e, evident,  biluţa aia roşie cu cioc din umbra fotografiei de mai sus; prin excludere, femeia nu poate fi decât grebla galben-electric, zveltă…şi mâna EI greblă se făcu…?

Dar simpaticul  Personaj extraterestru de mai jos pare a fi artistul, gândind că a fost expus chiar la intrarea în galerie, să întâmpine vizitatorii. Autoironie?

Fundaţia Joan Miró, sculptura Personaj, la întrarea în galerie
Fundaţia Joan Miró, pictura din stânga:  Zâmbetul unei lacrimi

În tinereţe, Miró a fost dat afară din şcoala de artă, considerat fiind un antitalent la desen. Astăzi, pânzele asasinului picturii se vând cu preţuri de la 250 mii dolari  la 17 milioane dolari, acest ultim preţ obţinându-se în 2008 pentru pictura La Caresse des étoiles (Dezmierdarea stelelor).

Din păcate, nu se permite fotografierea în interior, ultimele două poze le-am făcut după ce parcursesem a doua oară galeria,  gândind că ar fi timpul să mă scoată cineva afară, că mai am multe de văzut pe Montjuic.

În galerie sunt expuse şi opere de artă ale altor artişti, prieteni cu Joan Miró, printre care am remarcat  Fântâna cu mercur a lui Alexandre Calder, sculptor american; sunt deschise şi expoziţii temporare.

În incinta Fundaţiei Joan Miró se găseşte şi un restaurant considerat bun, greu am găsit o masă liberă să beau un suc de portocale. Există, fireşte, şi un shop de unde-ţi poţi achiziţiona, pe lângă nelipsitele ilustrate sau albume de artă, ceramică şi piese vestimentare pictate în stil Joan Miró.

Taxa de intrare: 10 euro.

4 comentarii la “Barcelona – Fundaţia Joan Miró

  1. Interesant. Nu am apucat sa vad operele lui Joan Miro :(((. Insa am savurat articolul tau. Mi-a placut in special Young girl escaping :))
    Pacat ca nu ai putut face poze in interior asa va trebui sa ajung si eu acolo 🙂

  2. Ce traseu aţi utilizat pt. Montjuic? Eu îmi facusem planul aşa: staţia de metrou Paral.lei-funicular-Juan Miro- Castel Montjuic pe jos-coborâre spre grădina de cactuşi Mossen Costa! Aş mai fi mers la MNAC, dar în altă zi!

  3. Funicular-fundaţia Miro- grădina de cactuşi- inca 2 gradini + zona olimpică cu turnul lui Calatrava -MNAC – Pavilionul german Mies van der Rohe – Fantâna Magică.

    Eu n-am urcat la castel. Distanţele nu sunt atât de mari daca nu urci la castel, am umblat doar pe jos si am mai si revenit pe aceleasi locuri, in functie de orarul de vizitare al celor 3 obiective (Miro, MNAC, Pav. german). am stat destul si prin cele 3 gradini, am stat si pe terasa de la MNAC si seara mult la fantani. Ar mai fi putut incapea ceva, dar pe mine castelul nu m-a tentat. Am avut un program mai lejer din cauza ca a fost inchisa sectiunea principala de la MNAC.

Lasă un răspuns

